Zomerstage De Panne

Zomerstage De Panne

De zomer komt snel dichterbij en onze judostages voor 2026 lopen intussen bijzonder goed. Verschillende weken zijn al volledig volzet en ook voor de judostage in De Panne (20-24 juli 2026) zijn er nog slechts enkele plaatsen beschikbaar. 
De stages brengen judoka's uit verschillende clubs samen in één dynamische trainingsomgeving. Die club-overschrijdende aanpak zorgt voor extra leerkansen en nieuwe impulsen. Net die mix maakt elke stage bijzonder waardevol voor de sportieve en persoonlijke ontwikkeling van jonge judoka's. 
De stage in De Panne combineert 4 uur judotraining per dag met een unieke setting aan zee. Met een ruime tatami, een sterk trainersteam en de ligging vlak bij het strand creëren we een omgeving waar sport, plezier en zomerse sfeer mooi samenkomen. 
Alle informatie en inschrijven kan via: https://fedes.be/sportkampen/judo/
U11U13 ontmoeting van Berlare

U11U13 ontmoeting van Berlare

Op zondag 31 mei stond de laatste competitie van het seizoen op het programma. In de Gemeentelijke Sporthal van Berlare werd de jaarlijkse U11/U13-ontmoeting georganiseerd, een laagdrempelige wedstrijdformule waarbij jonge judoka’s de kans krijgen om wedstrijdervaring op te doen en hun technieken in de praktijk te brengen. De ontmoeting bracht opnieuw heel wat deelnemers uit verschillende clubs samen en vormde een mooie afsluiter van het judoseizoen.

Onze club werd vertegenwoordigd door Josse Focquaert en Bas De Laender. Beide judoka’s verschenen gemotiveerd op de tatami en lieten tijdens hun kampen zien dat ze de voorbije maanden hard hebben gewerkt op training.

Na enkele mooie wedstrijden moesten zowel Josse als Bas zich uiteindelijk tevredenstellen met een verdienstelijke derde plaats. Hoewel een podiumplaats natuurlijk altijd mooi is, mogen ze vooral trots zijn op hun inzet, doorzettingsvermogen en de ervaring die ze hebben opgedaan tijdens deze laatste competitie van het seizoen.

Met deze wedstrijd komt een einde aan een druk en leerrijk judojaar, waarin onze judoka’s niet alleen op training maar ook tijdens examens en wedstrijden heel wat vooruitgang hebben geboekt. We feliciteren Josse en Bas met hun prestatie en danken alle trainers, vrijwilligers en supporters die het afgelopen seizoen mee mogelijk hebben gemaakt. Op naar een nieuw seizoen vol sportieve uitdagingen, plezier en verdere groei op en naast de tatami!

Examens voor graadsverhoging

Examens voor graadsverhoging

Op woensdag 27 mei vonden in onze club de examens plaats. De judoka’s kregen de kans om te tonen wat ze het voorbije seizoen hadden geleerd en waarvoor ze zo hard hadden getraind.

Sinds dit seizoen werd de hoeveelheid te kennen leerstof weliswaar gereduceerd, maar de technieken en onderdelen die op het programma stonden, moesten grondig gekend zijn. De examens werden dan ook ernstig afgelegd en vroegen van iedereen de nodige inzet, concentratie en voorbereiding.

Jammer genoeg was niet iedereen geslaagd. Voor sommigen betekent dit dat er nog wat extra werk aan de winkel is, maar dat is zeker geen ramp. Een gordel is immers geen doel op zich, maar een hulpmiddel om het niveau en de vooruitgang van een judoka aan te geven. Voor de trainers maakt de gordel duidelijk welke technieken en vaardigheden een judoka beheerst en waaraan nog gewerkt moet worden. Ook voor andere judoka’s is de gordel belangrijk: tijdens randori (vrij kampen) geeft ze een indicatie van het ervaringsniveau van een trainingspartner en helpt ze om in te schatten hoe ver men kan gaan.

Bovendien krijgt iedereen die deze keer niet slaagde nog nieuwe kansen. In de toekomst zullen er opnieuw herkansingen worden georganiseerd, zodat iedereen verder kan groeien en zich opnieuw kan bewijzen. Met voldoende inzet en regelmatige training kan elke judoka zijn of haar doel bereiken.

Naast de teleurstelling van enkele niet-geslaagden waren er gelukkig ook heel wat positieve resultaten. Verschillende judoka’s legden een sterk examen af en er waren zelfs enkele bijzonder goede examens die door de trainers sterk werden gewaardeerd. Het was mooi om te zien hoeveel vooruitgang sommige leden het afgelopen seizoen hebben geboekt.

Op vrijdag 29 mei mochten de geslaagde leden hun diploma en nieuwe gordel in ontvangst nemen. Dat moment vormde een mooie beloning voor hun inzet, doorzettingsvermogen en trainingsarbeid van het voorbije seizoen.

Proficiat aan alle geslaagden met hun nieuwe gordel. Blijf vooral hard trainen, want in judo stopt leren nooit en elke stap vooruit, groot of klein, is een succes op zich

Ippon Trophy Antwerpen U11U13

Ippon Trophy Antwerpen U11U13

Zondag 17 mei nam Josse Focquaert deel aan de Ippon Trophy Antwerpen te Merksem.

Op dit tornooi namen judoka's van verschillende landen deel. Josse kreeg zowel Nederlandse als Duitse tegenstanders.

Hij had zware kampen maar kon toch nog een tweede plaats behalen.

Renshinkan tornooi 2026

Renshinkan tornooi 2026

Afgelopen weekend was Judoclub Lochristi aanwezig op het Renshinkan tornooi te Mallorca.

Deelnemers uit Diverse landen en clubs namen deel aan dit evenement.

Wij waren aanwezig met 4 judoka’s en 2 coaches, Erik en Svea.

Na de inschrijving en weging ging iedereen gezamenlijk eten, het ideale moment om elkaar beter te leren kennen.

Vanaf 14u begonnen de judoka’s en coaches zich te verzamelen in de zaal. Om het publiek en de judoka’s op te warmen speelde een live bandje rock muziek, wat onmiddelijk voor een goede sfeer zorgde.

Omstreeks 15u begon het tornooi. Eerst was er de voorstelling van de judoka’s en scheidsrechters, kort erna begonnen de kampen.

Ellis Focquaert (U15 -52 kg) kwam als eerste aan de beurt. Ellis had het niet makkelijk, zeker niet tegen een Luxemburgse tegenstander, wat een zeer spannende kamp opleverde. Toch slaagde zij erin om al haar kampen te winnen en goud te behalen.

Daarna was het de beurt aan Kato Gorleer (U15 -57 kg). Zij behaalde vorig jaar goud en slaagde erin om ook dit jaar mooi judo te tonen, haar titel te verlengen en met goud huiswaarts te keren.

Arne Claeys (U18 – 71 kg) kwam als derde aan de beurt. In zijn eerste kamp werkte hij erg statisch en puur op kracht. De tegenstander kon hem te overwinnen en Arne zag de kans verkeken om zijn titel van vorig jaar te verlengen. Erik en Svea maakten hem duidelijk dat hij meer op techniek en snelheid moest werken. Arne luisterde en kon zijn resterende kampen winnen en toch nog brons behalen.

Kobe Van Acker (U18 – 66 kg) was de laatste die mocht kampen. Zijn tegenstanders waren niet te onderschatten maar Kobe was uiterst geconcentreerd. Hij slaagde erin om een mooi parcours af te leggen maar kon niet op tegen de latere winnaar. Toch een mooie derde plaats voor Kobe en ook brons.

Videoverslag

Training met Marnix Vangheluwe

Training met Marnix Vangheluwe

Woensdag 13 mei hadden wij een probleem met de trainers.

Erik en Svea waren op weg naar Mallorca voor het Renshinkan tornooi.

Nathan en Ewout waren bezet omwille van hun werk.

Ginny was niet zeker of ze kon komen wegens schoolstage.

Zodoende werd er gezocht naar een oplossing. Marnix Vangheluwe werd bereid gevonden om de trainingen van de drie groepen te leiden.

Onze oprechte dank aan Marnix om ons uit de nood te helpen.